Skip to Content

Iskolarendszer

2009.06.09.
Anna Karin a norvég iskolarendszert ismertette ma délelőtt.

  • óvoda 0-6 éves korig
  • általános iskola alsó tagozat 6-10 éves korig
  • általános iskola felső tagozat 10-13 éves korig
  • középiskola alapozó képzés 13-16 éves korig
  • középiskola szakmai tanulmányok 16-19 éves korig
    • ebből a blokkból a sérült diákok az első évet 2 év alatt is elvégezhetik, így nekik 4 évig tart a szakmai rész

Ezek után választhatnak  a diákok, hogy főiskolára/egyetemre készülnek, vagy szakmát tanulnak.

  • Akik főiskolára készülnek azoknak szakmától függően 3 vagy 4 évig kell járni a képzésre, akik egyetemre azoknak az első 3 év megegyezik a főiskolai 3 évvel, majd még 3 évig egy egyetemi kiegészítő után végeznek.
  • Akik szakmát szeretnének tanulni, azok a szakközépiskola elvégzése után 2 év szakmai elmélet és 2 vagy 3 év gyakorlati munka után fejezik be tanulmányaikat.


Sérült gyerekek felvételi eljárása a következő:

  • Jelentkezés előtt a gyerekek a szülőkkel és a gyerek orvosával együtt meglátogatják az iskolát
  • jelentkeznek a képzésre
  • megvizsgálnak minden körülményt, orvosi szakvéleményt kérnek amiről jelentés készül
  • megbeszélik, meddig kell a gyereknek eljutni, mit kell elérnie, igénybe vesznek nevelési és pszichológusi szakértőt
  • májusban értesítik a szülőket, hogy felvételt nyertek-e az iskolába
  • szeptemberben kiértesitik a fogadónapról a szülőket
  • megbeszélik az egyéni tanulási programot
  • megkérdezik, hogy meg vannak-e elégedve az órarenddel

A járási központ dönti el, hogy ki, melyik iskolába járjon. Hány tanárt, hány asszisztenst kell felvenni, hogyan valósítsák meg a programot.
Ebben a tanévben 11 nevelési nehézségekkel küzdő gyerek jár az iskolába. Velük kis csoportokban foglalkoznak 3+1+1 évig járhatnak az intézménybe.
Vannak olyan diákok, akik kisebb problémákkal küzdenek. Ők 1 évig járhatnak ebbe az iskolába. Kipróbálhatják magukat például az építőiparban, vagy műszaki vonalon, ezalatt eldönthetik, hogy maradnak a szakmában, vagy váltanak. Ha nem sikerül a döntés akár 3 évig is maradhatnak az iskolába, és tanácsadót is bevonva gondolkodhatnak azon mi lehet nekik a megfelelő munkahely. Szerződéssel is mehetnek munkahelyre ugyan úgy mint az ép gyerekek de korlátozottak a lehetőségeik.
Egy könnyű ebéd után folytattuk a megbeszélést. A 3+1+1 oktatási rendszerre tértünk ki bővebben. A kötelező 3 év után lehetőségük van a diákoknak 1 vagy akár 2 évet is az iskolában maradni. Voltak olyan gyerekek akik Afganisztánból jöttek és ezelőtt semmiféle iskolába nem jártak, Ők igénybe vették a plusz két évet. Egy csoportba 3-6 fő tanul, általában 1 tanár és 1 asszisztens segítségével, de volt olyan 4 fős csoport ahol 1 tanár és 4 segítő is jelen van. Ezek a gyerekek nem kapnak osztályzatot, egyénileg személyre szabott oktatás van, ha a szakácskodás érdekli, akkor főzni tanítják. Évente kétszer felülvizsgálják a tanulókat, hogy jó-e a program számokra, vagy változtatni kell rajt.
A többszörösen fogyatékos gyerekek nevelésénél mindig az életre nevelést tartják a  legfontosabbnak. Az órákon mindenről beszélnek, először is mit csinálnak az adott napon, kik vesznek részt az oktatásban, mi lesz a téma. Amikor a hangokról tanultak, akkor kerámia harangot csináltak, de volt, hogy függönyt varrtak háztartástan órán, és haza is vihették a kész terméket, amit nagyon büszkén mutogattak otthon. Háztartástan órán tanulnak még egyszerű ételeket is főzni, vagy önállóan mosni, mosogatni. Testnevelés, és számítástechnika órájuk is van a diákoknak.
Az egy fogyatékkal élőknél a munka világa a cél, arra készülnek, hogy munkahelyük lesz, mint például a farm amit már láttunk is, vagy a varroda. Az órák ezeknél a gyerekeknél kiegészülnek matematika, norvég, angol, természetismeret és a mindennapi munka világa tantárgyakkal.
Mindkét képzésben lévő tanulók bekapcsolódhatnak a normál osztályokba is. Heti 3 nap ebben az iskolában és heti 2 nap valamelyik képzésben, azokra a tantárgyakra amelyek érdeklik a tanulót a normál osztályban. Amikor másik iskolában 2 napig szakácskodik, az asszisztens is megy a diákokkal.

Vacsorára Arne megtanított minket zöldséggel töltött lazacot sütni. Nagyon könnyen elkészíthető és finom, ízletes vacsorát ettünk.